Asociația Pro Time – R a inițiat, în parteneriat cu Liceul Teologic Baptist „Emanuel” și Compania Celestica, proiectul de educație integrată „Aplicații practice în producerea componentelor tehnice”, proiect ce are ca scop schimbul de experiență în vederea orientării profesionale în rândul elevilor din ciclul gimnazial prin participarea atât a elevilor, cât și a profesorilor la modulele de laborator bazate pe educație integrată (Fizică, Chimie, Tehnologie).
Elevii școlii au fost coordonați de către domnul director Iosif Curta, cadru didactic de specialitate, doamna profesor diriginte Diana Blaga, domnul profesor Florin Magyar, profesor de fizică și de doamna profesor Marinela Boldiș, profesor de chimie, iar din partea asociației Pro Time-R, doamna prof. Mela Delia. Cele trei module ale proiectului au fost parcurse în intervalul 20.02.2023 – 06.03.2023, activitățile desfășurându-se în incinta companiei Celestica și au avut ca teme:
Modulul 1: Identificare valori rezistori; tipuri de circuite; curent ampenaj
Modulul 2: Atelier de lipituri pe plăci; procesul de automatizare a unui produs
Modulul 3: Creare de produs realizat în compania Celestica – detectorul de fum; reacții acido bazice (identificarea ph-ului unui produs)
Elevii s-au arătat încă de la început interesați de temele parcurse, majoritatea elevilor implicați nu și-au imaginat complexitatea lucrurilor necesare în crearea unui produs, că un personal atât de numeros lucrează în această companie și că organizarea proceselor se desfășoară continuu. Au fost impresionați de amabilitatea angajaților companiei în ceea ce-i privește, dar și de multitudinea de aplicații practice (în care au fost implicați direct) care le-au fost pregătite cu scopul de a le arăta o posibilitate pertinentă în ceea ce ar putea fi parcursul lor profesional, dar, în același timp, și faptul că ceea ce învață la școală urmează să folosească în viitor.
Prin acest proiect creăm contexte și oportunități tinerilor din ziua de azi pentru a le arăta că școala și tot ceea ce implică ea îi formează, dă un sens viitorului lor profesional și există oferte pe piața muncii din Romania care îi așteaptă. Mulțumim companiei Celestica pentru toată implicarea și dedicarea oferite în desfășurarea acestui proiect.
Câteva impresii din partea elevilor au fost:
Mi s-a părut o experiență frumoasă, mi-a plăcut să pun în practică ceea ce am învățat în clasă, mi s-a părut un modul interesant și m-am bucurat de această experiență. (Roland Zima)
Activitatea de la Celestica a fost foarte interesantă, am putut să învăț multe lucruri noi despre electronică și chimie. Cel mai mult mi-a plăcut că am avut oportunitatea de a face experimente interesante. (Sara Vasîi)
Modulul acesta de la Celestica m-a ajutat să învăț unele lucruri și să fac unele experimente pe care nu le putem face la școală. Am putut să încercăm să facem circuite, să lucrăm cu compuși, cu plăci electronice și să vedem tehnologie avansată. Am rămas cu foarte multe informații de acolo și cu niște idei pentru un viitor loc de muncă. A fost o experiență de neuitat și de folos. (Georgiana Lăzău)
A fost foarte interesant și cel mai mult mi-a plăcut că am avut posibilitatea să pun în practică cunoștințe alături de oameni minunați din Celestica. (Raul Curta)
A fost o experiență de neuitat, foarte interesantă și plină de surprize. (Iosua Petricău)
Experiența de la Celestica a fost pentru mine un indicator pentru ceea ce vreau să fac în viață. Când am văzut cât de mare și de disciplinată era fabrica, am crezut că sunt în America, pentru că doar acolo am mai văzut așa ceva. Persoanele de acolo au fost foarte primitoare, au știut cum să lucreze cu noi, cum să ne explice și cum să ne pună să facem anumite lucruri, adesea spunând câte o glumă și împreună am făcut multe experimente și am învățat multe lucruri noi despre chimie și fizică, cum ar fi determinarea ph-ului sau construirea unui circuit închis. Sper ca într-o zi să pot să răsplătesc Celestica pentru cunoștințele dobândite. (Matias Sas)
Acest modul m-a ajutat să văd cum arată o fabrică modernă și mi-a inspirat o idee de viitor a unei meserii pe care poate aș încerca-o. (Luca Burtic)
Modulul organizat de școală în parteneriat cu Celestica m-a ajutat să văd cum se lucrează într-o fabrică modernă. Acolo ni s-au prezentat multe lucruri interesante din punct de vedere științific. Cel mai mult mi-a plăcut când am verificat ph-urile hidroxizilor și al acizilor folosind indicatori cu fenolftaleină și metiloranj. Îmi place să pun în practică ceea ce învăț. (David Pop)
Dar de asemenea și din partea cadrelor didactice implicate:
Am rămas plăcut impresionat de efortul gazdelor noastre de la Celestica de a adapta elemente din tehnologia performantă, folosită de ei, nivelului de înţelegere al elevilor noştri din clasa a VIII-a. Laboratorul de încercări a materialelor a devenit ad-hoc un club de știință aplicată, unde elevii au fost încântați să primească lămuriri despre unele procese tehnologice și lăsați să desfășoare ei mici experimente, fapt care i-a atras și le-a plăcut foarte mult. Trei vizite în care interesul și atenția elevilor, și al nostru al profesorilor, a fost menținut la un nivel ridicat, ba chiar a crescut de la o vizită la alta. Mulțumim celor de la Celestica că ne-au tratat nu ca pe niște copii, ci ca pe posibili viitori colegi. (prof. Florin Magyar)
A fost o experiență frumoasă. Consider că astfel de activități sunt deosebit de benefice pentru elevi în înțelegerea aspectelor care țin de aplicarea cunoștințelor teoretice. Spre surprinderea noastră elevii au manifestat un interes crescut, fiind provocați să intre în contact cu un mediu de producție echipat cu tehnologie de vârf. Mulțumim pe această cale tuturor celor implicați, în mod special specialiștilor Celestica. (director prof. Iosif Curta)
O companie multinațională cu organizare specifică domeniului de activitate – fabricarea componentelor electronice – bine structurată, având compartimente clar delimitate și deservite de angajați calificați, cu personal amabil în abordarea relației cu vizitatorii și cu o planificare riguroasă a deplasării a facilitat o experiență inedită și folositoare pentru toți elevii participanți. De remarcat materialele puse la dispoziția elevilor pentru a realiza practic câteva montaje electronice. Un aspect care ne-a trezit interesul este cel al proiectării respectivelor structuri, cu accentuarea cunoștințelor de bază pe care trebuie să le aibă un inginer, cum ar fi matematica, fizica, chimia – toate acestea în vederea stimulării interesului copiilor spre materiile direct legate de practica industrială. (prof. Marinela Boldiș)